Over het Dorpshuis

Wat is de stichting Dorpshuis Hoogkerk?

De Stichting Dorpshuis Hoogkerk exploiteert het gelijknamige dorpshuis (inclusief jongerenlocatie) en het gebouw De Strinke in Hoogkerk. Deze buurtcentra zijn bedoeld voor activiteiten voor de bewoners van Hoogkerk en omgeving. Het Dorpshuis is gevestigd in de Vensterschool (Zuiderweg 70) en biedt een uitgebreid activiteitenaanbod voor jong en oud en iedereen daartussen. In De Strinke (Peizerweg 168) vinden voornamelijk activiteiten plaats voor bewoners van de Kring, de kinderactiviteiten aldaar worden begeleidt door medewerkers van het WIJ-team. Ook de activiteiten in de jongerenlocatie in de Vensterschool worden begeleidt door medewerkers van het WIJ-team.

De Stichting Dorpshuis Hoogkerk voert ook een groot deel van de beheertaken in het gebouw van de Vensterschool uit voor en namens de partners binnen de Vensterschool en de gemeente Groningen, die eigenaar van het gebouw is. Ook het beheer van de sporthal Hoogkerk, de gymzaal Zuiderweg en de Blaashal Hoogkerk (exclusief de ochtendschoonmaak) wordt uitgevoerd door het Dorpshuis.

In het gebied Hoogkerk werken we samen met de speeltuinen Voor Hoogkerks Jeugd en De Kreukelhof. Ook het WIJ-team Hoogkerk is een partner.

Binnen het vensterschoolconcept werken we samen met OBS De Ploeg en de AnneFrankschool, KidsFirst en SKSG, en ook B-Slim is een partner. We zijn onderdeel van “De Vreedzame School”.

De accommodaties in Hoogkerk en het WIJ-jongerenteam geven elk jaar gezamenlijk een activiteitenboekje uit, dat huis aan huis wordt verspreid in Hoogkerk, Gravenburg en Buitenhof (oplage 4700). Verder kunt u kennis nemen van onze activiteiten en nieuwtjes via de Westerkrant, Facebook en deze website.

Binnen de gemeente Groningen nemen we deel aan het alcoholmatigingsbeleid. We stunten niet met prijzen van alcoholhoudende dranken, hebben geen happy-hour en tot 18.00 uur schenken we geen alcohol. We zijn een sportcafé, maar geen buurtkroeg. Bij activiteiten waar meer dan 33% van de bezoekers onder de 18 jaar is wordt geen alcohol geschonken (uitgezonderd de Oud en Nieuw in de sporthal). De jongerenlocatie is geheel alcoholvrij.

Op het gehele terrein rond de vensterschool Hoogkerk is, als onderdeel van de rookvrije generatie, roken niet toegestaan. Het dorpshuis heeft buiten op haar dakterras een overdekt gedeelte voor de verstokte rokers.

Namens het bestuur, vrijwilligers en de medewerkers wensen wij u een prettig verblijf in onze accommodaties.